Конкурс публікацій про децентралізацію
Реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади.
Децентралізація – один з реальних кроків до розвитку територій.
9 травня 2015 року був прийнятий Закон України « Про добровільне об’єднання територіальних громад» , який дозволив органам місцевого самоврядування об’єднуватись у територіальні громади. На сучасному рівні розвитку України, як демократичної правової держави, дуже важливу роль відіграє саме реформування у напрямку децентралізації влади. Завданням даного реформування є спроможність органів місцевого самоврядування самостійно, за рахунок власних ресурсів, вирішувати різні питання місцевого значення. Йдеться про наділення територіальних громад більшими ресурсами та про мобілізацію їхніх внутрішніх резервів.
Часте питання виникає у звичайних громадян: « А що ж зміниться?». Перерахуємо плюси даної реформи: об’єднані громади виходять на прямі міжбюджетні відносини з держбюджетом, фінансування стане прямим від держави до громади. При встановленні орендної плати за землю громада може змінити ставку і привести її до загальнодержавного рівня з вигодою для свого бюджету. Об’єднані територіальні громади стають привабливими для багатьох міжнародних донорських проектів, де пропонується допомога різного рівня - від консультацій до конкретних надходжень у бюджет громади. Ми перерахували лише невелику частину плюсів, які чекають на громади, що об’єднались. Але давно відомо, що будь яка дія має не тільки позитивні наслідки, а й деякі негативні. Не стала винятком і децентралізація в Україні, тому перерахуємо деякі недоліки даного Закону. Однією з проблем є кадровий голод новостворених виконкомів, бо їхня робота в об’єднаних громадах передбачає більшого обсягу знань та досвіду. Сільські ради з невеликою дохідною частиною бюджету, які об’єднаються, залишаться на тому рівні розвитку що і зараз . І, мабуть, найголовніша - проблема це страх громадян перед об’єднанням, тому що Закон передбачає оптимізацію соціальної сфери: об’єднання шкіл, дитячих садочків, ФАПів, сільських рад, де вони раніше отримували адміністративні послуги. Але це не так - скорочення не обов’язкове, держава передає право громаді самій вирішувати, які структурні підрозділи їм утримувати і в якій кількості, та на чому економити власні ресурси.
Підбивши підсумки, можна сказати, що успішна реалізація реформи самоврядування потребує подальшої законодавчої роботи - зокрема забезпечення розширених повноважень громад та органів місцевого самоврядування, що їх представляють. 2017 рік повинен стати переломним у реформуванні, але цей перелом може мати непередбачені наслідки . Та нашій державі потрібен тільки успіх, який вже не за горами. Будемо щиро вірити і робити все можливе для того, щоб результатом реформи з децентралізації влади в Україні стала нова форма демократичної моделі управління, направлена на посилення ролі територіальних громад, що дасть змогу їм отримати значний об’єм повноважень та контроль над власними справами, і що впровадження цих процесів в свою чергу сприятиме посиленню демократії в державі та підвищенню її рівня стабільності.
ПІДГОТУВАВ : Семенюта Сергій